dinsdag 20 oktober 2009

Law & Learning

In een Harvard Law Review-artikel uit 1996 beschrijft de Amerikaanse Judge Richard A. Posner ‘The Decline of Law as an Autonomous Discipline’. Hij meent dat waar recht lange tijd een grotendeels op zichzelf staande discipline was – waarbinnen juridisch denken en het aanhaken bij door de jaren heen ontstane doctrines een afdoende manier was om tot legitieme antwoorden te komen –, de noodzaak om ‘breder’ te beargumenteren tegenwoordig enorm is. Dit zou onder andere komen door een afname van politieke consensus, door het toegenomen belang van wetenschappelijke onderbouwingen in het algemeen en economische en filosofische inzichten in het bijzonder. Wie volgens Posner anno nu een kundig beoefenaar van het recht wil zijn, moet niet slechts over een juridisch vocabulair beschikken maar in meerdere disciplines bekwaam of toch ten minste open minded zijn.

Ik ben geen fan van een puur economische of al te abstracte benadering van juridische vraagstukken. Is het bijvoorbeeld niet een illusie te denken dat we kunnen ‘berekenen’ welke uitkomst de maatschappelijke welvaart het meest bevordert, wanneer onduidelijkheid over wat dat laatste inhoudt ons daarvan per definitie zal weerhouden? Dat neemt niet weg dat de analyse van Posner aanspreekt. Hoewel ik niet zeker weet of dat ooit heel anders was, is het aannemelijk dat in een complexe wereld als de onze enkel verstand van het huidige ‘recht’ iemand nog geen goede jurist maakt. Het volledig thuis zijn in de economie of een andere (tweede) discipline is waarschijnlijk te veel gevraagd. Tegelijk is enige maatschappelijke, culturele, historische en economische kennis waarschijnlijk wel een must. Maar wat betekent dit voor het onderwijs?

Twee weken geleden presenteerde Professor Susan Marks hier tijdens een lunchlezing haar artikel ‘The Law School Matrix’. Om rechtenstudenten beter voor te bereiden op hun toekomst, is er volgens Marks verandering nodig. Aanpassing van het curriculum – meer ruimte voor andersoortige vakken die niet per se de doctrine als uitgangspunt nemen – is in dat opzicht niet genoeg. Marks stelt dat de cultuur van de typisch Amerikaanse Law School waarin competition en conformity centraal staan, studenten weerhoudt van het denken buiten de gebaande paden en de weg naar success en geld.

Uiteraard volgde er discussie – zoals dat hier van studenten verwacht wordt. En eerlijk gezegd vond ik dat sommige opmerkingen het standpunt van Marks bevestigden. Gevraagd of hij het idee had daadwerkelijk en in de breedste zin van het woord te leren gedurende zijn jaren in Law School, meldde een derdejaars dat hij toch echt wel naar de Professor stapte voor extra uitleg als hij na ‘being on call’ een bepaalde case niet goed had begrepen.

Het Nederlandse rechtenonderwijs is op veel vlakken nauwelijks te vergelijken met het Amerikaanse. Maar of een mindere mate van competitie studenten in Nederland meer open doet staan voor een bredere ontwikkeling, vraag ik mij toch wel heel erg af. Bovendien hebben de studenten die in de VS de application procedure van een Law School doorstaan, in elk geval nog wat meegekregen als undergraduate in bijvoorbeeld political sciende, sociology of economy aan een goed aangeschreven College. Tel daarbij op het nog steeds zeer standaard curriculum op de Nederlandse rechtenfaculteiten en het feit dat eventuele ruimte in het rooster tegenwoordig opgevuld moet worden met het bijbrengen van vaardigheden en kennis die eigenlijk op de middelbare school hadden moeten worden opgedaan. Als Plasterk tot slot ook nog eens het volgen van een tweede studie of Master wil ontmoedigen door daarvoor de volle prijs te vragen, valt (juist?) ook in Nederland te betwijfelen of het beeld dat Posner en Marks van een goede, hedendaagse jurist schetsen ook maar enigszins binnen handbereik is.

3 opmerkingen:

  1. Mooi stuk, voor wie schrijf je dit? Ik zou het ergens laten plaatsen! Ik zou de stelling over de vaardigheden op de middelbare school uitleggen, wat miste je? Political science? Of iets anders?

    Is de discussie die in Nederland ontstond over het vrijlaten van Saban B. ook niet het gevolg van de kloof tussen smal juridisch denken en het 'nieuwe' juridisch denken, waarin idd. beargumentatie van de besluiten zo'n grote rol speelt?

    Keep it up!

    Gerben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaap van Rijn van Alkemade22 oktober 2009 om 16:14

    Interessant stuk inderdaad! Ik heb ook twijfels bij de haalbaarheid van Posners theorie.

    Om te beginnen lijkt het me een belangrijke vraag voor wie die noodzaak om breder te denken bij het oplossen van juridische vraagstukken geldt. De wetgever? Of de rechter?

    Ik heb weinig bezwaar tegen een wetgever die bij het ontwerpen van regelingen economische, psychologische en andere niet-juridische inzichten in zijn afweging betrekt. Om een voorbeeld te geven: als de formele wetgever banken een verstrekkende zorgplicht jegens consumenten van financiele producten wil opleggen, omdat de psychologie ons bijv. zou leren dat bepaalde typen consumenten niet in staat zijn een rationale beslissing te nemen als het gaat om geldzaken, dan vind ik dat best. Dat is democratie.

    Maar wat als de rechter voor een dergelijke beslissing staat, omdat bijv. nog niet is uitgekristalliseerd wat o.g.v. de pre-contractuele redelijkheid en billijkheid de zorgplicht van een bank jegens de koper van een financieel product is? Ik zou denken dat de meest gangbare opvatting dan is dat de rechter weliswaar een zekere discretie heeft om te beslissen hoever die zorgplicht reikt, maar dat hij bij het vinden van een oplossing toch primair aansluiting zal moeten zoeken bij de heersende consensus in de maatschappij. Akkoord: hoe de rechter die consensus moet vaststellen is een lastige, maar het lijkt mij niet onmogelijk om daar een beeld van te hebben. Het lijkt mij echter bepaald onwenselijk dat een rechter deze consensus negeert en bijv. besluit tot het aannemen van een hele lichte zorgplicht, bijv. omdat de economie ons zou leren dat een zware zorgplicht slecht is voor de concurrentie tussen banken en daarmee voor het innovatieve vermogen van de financiële sector. Dat zal de acceptatie van zijn oordeel weinig goed doen, vrees ik.

    En om terug te komen op het onderwijs: het lijkt me ook niet echt haalbaar om studenten een "breder denkkader" aan te leren. Voor de meesten is het al moeilijk genoeg om het geldende recht te begrijpen en om te leren hoe ze dit recht op een conventionele manier moeten uitleggen en toepassen... Maar wellicht dat er met die veel betere en gemotiveerde Amerikaanse studenten op dit punt meer is aan te vangen dan met de Nederlandse studenten!

    Jaap

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor jullie reacties. Ik schrijf dan wel gewoon omdat ik dat leuk vind, maar discussie en feedback is altijd welkom!

    Je hebt gelijk Jaap, het maakt nogal wat uit of je het over de rechter of over de wetgever hebt wanneer het op de wenselijkheid van een breder referentiekader aankomt. Waar in het laatste geval de democratische legitimatie vraagt om het meenemen van bijvoorbeeld sociaal-economische meerderheidsopvattingen, is een gebrek aan dergelijke directe legitimatie in het geval van de rechter reden om in de eerste plaats bij het geldende recht en de rechtspraak aan te sluiten.

    Voor wat betreft het onderwijs - en dat is eigenlijk meer in het algmeen mijn punt - vind ik het al met al toch jammer dat er weinig ruimte is voor een bredere (academische) vorming. Toegegeven, niet elke jurist hoeft uiteindelijk een creatieve denker te zijn die kan bouwen op een enorme hoeveelheid niet-juridische kennis. Tegelijkertijd is de mogelijkheid buiten het 'systeem' te denken geen overbodige luxe.

    Nu ik hier juristen uit heel de wereld ontmoet, verbaas ik me erover dat in veel landen de rechtenstudie toch een bijzondere is, die vaak langer duurt, uit meerdere onderdelen bestaat en strengere toelatingseisen heeft dan een 'gewone' universitaire studie. Lastig te vergelijken, en natuurlijk zijn er in Nederland andere manieren van verder opleiden die na het afronden van de gewone studie aanvangen, maar in elk geval interessant om over na te denken!

    BeantwoordenVerwijderen