zondag 23 augustus 2009

Sleep

Vorige week bezocht ik het meest zuidelijke puntje van Manhattan. Waarschijnlijk om de energie van de stad te benadrukken, werden toeristen daar welkom geheten door een geweldige quote van Simone de Beauvoir:

"(...) there’s something in the New York air that makes sleep useless; perhaps it’s because your heart beats more quickly here than elsewhere" (Dat haar zin hiermee overigens niet af was en in America Day by Day vervolgd werd met "– people with heart conditions sleep less, and many New Yorkers die of heart problems," werd daarbij voor de gelegenheid maar even over het hoofd gezien..)

Geen zorgen: I do sleep. Maar ik moet toegeven dat slapen hier inderdaad niet al te hoog op mijn prioriteitenlijstje staat. Zoveel te zien, zoveel te doen!

Zo was er die avond dat ik met wat spiksplinternieuwe studiegenoten in Lower East Side 'funky' fietsers tegenkwam die met hun versterkte muziek hele groepen voorbijgangers aan het dansen kregen en die zelf ook tussen de taxi's hun fietsen neergooiden en begonnen te swingen. En waarop we eindigden in een achter/onder een gesloten speelgoedwinkel te vinden bar genaamd "The Back Room" waar cocktails in kop met schotel en biertjes in mokken geserveerd werden. Of die avond dat we een beetje naïef waren en dachten op vrijdagavond in Meatpacking district zomaar een tafel voor 15 te kunnen krijgen, maar een paar uur aan de bar zonder fatsoenlijk avondeten uiteindelijk ook geen slecht - en nog enigszins betaalbaar - alternatief bleek te zijn..

En dan is er de hitte. Inmiddels heeft een serie heftige onweersbuien de boel wat doen afkoelen, maar dat neemt niet weg dat ook de temperatuur maakt dat slapen er niet aantrekkelijker of althans niet gemakkelijker op wordt. Ik heb de ramen op mijn kamer op den duur maar gewoon dicht gedaan; frisse lucht is een illusie..

Gelukkig is er de Law School nog. Want daar vind je airconditioning (kou!) en een enorme hoeveelheid enorme fauteuils en hangplekken. Na een vermoeiende en verhitte week geniet ik dan ook volop van een half dagje hangen in de lounge, met koffie en studieboek binnen handbereik.

1 opmerking:

  1. Ing!
    Het ziet ernaar uit dat je al helemaal gewend bent aan het New Yorkse leven. Meatpackers district is iets wat ik ken van films maar daar loop jij nu gewoon doorheen, geweldig!
    Die quote over slapeloze nachten in NY is zo typisch, vooral de kleine niet geheel onbelangrijke aanvulling.
    Ik hoop dat jij ondanks alle koffie, hitte en airco geen slapeloze nachten zult hebben.
    Misschien dat je wel benieuwd bent naar het thuisfront. Het collegejaar is weer begonnen en verder is het same old Leiden. Wel heb ik afgelopen Leiden ingeruild voor Den Haag en dat bevalt me wel. Verder zou Nederland, Nederland niet zijn zonder de typische weersomstandigheden; het waait, het regent.. yup, het is herfst.
    Ben benieuwd naar je nieuwe verhalen!
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen