donderdag 4 maart 2010

Discipline(s)

Ik vind het leuk om verbanden te leggen. Zo heb ik vaak genoeg geprobeerd uit te leggen dat mijn liefde voor dans en choreografie samenhangt met die voor in de bieb zitten en stukken schrijven. Noem de gemene deler “creativiteit” of “iets maken.” Of zoiets als: het vertellen van een verhaal, het maken van een uitgebalanceerd geheel, met een begin, een eind, en verschillende lijnen. Toegegeven, soms lijken door mij gelegde verbanden wat vergezocht, of vaag.

Ik word steeds beter in het vinden van goedkope tickets voor goede dansvoorstellingen. Wetende dat ik “iets” met dans blijf houden – en dat ik eigenlijk ook dit semester de balletlessen die op zondagochtend in het sportcentrum worden gegeven moet volgen – voel ik mij thuis tussen het danspubliek en is geen stuk me te klassiek, of te experimenteel. Wat Movement Research hier in New York doet bijvoorbeeld, valt volgens Time Out NYC dan misschien wel onder dans, maar heeft daar niet per se iets mee te maken. Taal, spel, en inderdaad “movement” in een veel bredere zin, spelen een prominente rol. Maar ook in andere voorstellingen valt de link met andere disciplines eenvoudig te leggen.

Een paar weken geleden danste het New York City Ballet naast twee choreografieën van Balanchine ook een fantastisch ballet gebaseerd op “The Lady with the Little Dog,” een verhaal van Anton Chekhov. Een zeer succesvol voorbeeld van hoe literatuur en choreografie – of in het geval van de Balanchine-stukken Stravinsky en de choreograaf – elkaar kunnen inspireren en interpreteren.

Valt deze multidisciplinariteit in de kunsten in verband te brengen met die op de universiteit? In mijn Public Law Workshop werd ik twee weken achtereen geconfronteerd met papers die niet zozeer met de rechtswetenschap, maar eerder met (empirische) politicologie te maken hebben. En twee keer was het belangrijkste punt in mijn respons-paper: waarom houdt het daar op? Of eigenlijk: prima, als je het bij tabellen en grafieken houdt die laten zien dat partisanship een rol speelt bij het stemmen voor of tegen een Supreme Court nominee. Maar zodra je als politicoloog harde claims maakt met betrekking tot de vraag hoe counter-majoritarian dit hof is, ben je toch verplicht je ook in de meer rechtswetenschappelijke traditie te begeven en te verantwoorden? Met andere woorden: over het mixen van recht met politicologie, economie of wat dan ook, ben ik lang niet altijd zo enthousiast als over “grensoverschrijdende” kunst. Waarschijnlijk een vergelijking die mank gaat, maar toch. Je begeven op andermans terrein en gebruik maken van wat men elders weet en heeft gedaan, kan een enorme toegevoegde waarde hebben. Maar daar waar een choreograaf niet zomaar wat met literatuur doet, moet ook een wetenschapper geen juridische termen gebruiken zonder deze te begrijpen en uit te leggen. Multidisciplinariteit, of hoe je het ook wilt noemen, lijkt een kunst op zich.

1 opmerking:

  1. Hoi Ingrid, ik kwam je weblog tegen en las wat recente posts. Deze sprak me aan, waarschijnlijk omdat ik er veel in herken. Net als jij ben ik bekend met verschillende wetenschapsdisciplines, en ik beschouw het als een mooie uitdaging om daartussen verbanden te leggen, en te spelen met begrippen en theorieen. 'Narratologie', 'politieke antropologie', 'godsdienstwetenschap', 'area studies' en 'filosofie' in mijn geval. Wat die disciplines nou precies inhouden kan me niet zo gek veel schelen; waar het me om gaat is dat ze elkaars begrippenapparaat aanvullen, en ze je in staat stellen zaken vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Een kunst, zeker, maar een hele leuke en uitdagende! Voor mij zijn 'verhalen' (mythen, narratieven, hoe je ze noemt - verhalen dus) de gemene deler die categorieen als 'religie', 'politiek' en 'identiteit' verbindt. Uiteindelijk zijn we allemaal verhalenvertellers, en die verhalen zijn per definitie politiek omdat ze betekenis verlenen en opereren binnen een sociale context.

    De vraag waar ik mee speel is hoe ik een verband kan leggen tussen 'wetenschappelijke' en literaire of dramatische verhalen. Ik heb een achtergrond in theater, en zou daar graag ooit weer mee bezig gaan, maar dan daarbij op de een of andere manier wat ik in de 'wetenschap' gevonden heb gebruiken. Of andersom, natuurlijk. Ik weet niet of het ooit lukt... Maar het is de moeite van het onderzoeken waard.

    Veel plezier nog daar in New York!

    BeantwoordenVerwijderen